Innowacja metodyczno – programowa
ZABAWY
LOGICZNO-MATEMATYCZNE
AUTORKI:
IWONA CHMIELEWSKA
ELŻBIETA GŁUSZEK
WSTĘP
Innowacja miała źródło w osobistych zainteresowaniach autorek, obserwacji rozwijającego się świata i chęci zainteresowania przedszkolaków praktycznym zastosowaniem matematyki.
Głównym założeniem innowacji jest rozwijanie logicznego rozumowania, motywowanie przedszkolaków do zdobywania wiedzy, zwiększenia aktywności dzieci, ukazanie atrakcyjności matematyki oraz wskazania jej praktycznego zastosowania w życiu codziennym.
Istotnym przesłaniem innowacji jest także osiąganie sukcesów niezależnie od uzdolnień dzieci.
Program oferuje odmienne sposoby zdobywania wiedzy matematycznej z naciskiem na aktywizowanie dzieci i stwarzanie takich sytuacji, by każdy mógł samodzielnie pokonywać trudności i odczuwać satysfakcję z osiągniętego sukcesu. Różnorodność stosowanych technik pracy ma pozwolić wszystkim dzieciom odnaleźć coś dla siebie i poczuć, że jest twórcą.
Innowacja powstała w oparciu o Program edukacji przedszkolnej ”Nasze przedszkole” wydanym przez MAC Edukacja.
ADRESACI PROGRAMU
Dzieci pięcio i sześcioletnie z gr. IV i V uczęszczające do Przedszkola nr 1 w Pionkach w r. szkolnym 2016/2017.
Zakłada się możliwość powtórzenia innowacji z innymi grupami w tym samym wieku w nadchodzących latach.
ROZMIAR PRZESTRZENNY
Przedszkole nr 1- gr. IV i V
ROZMIAR CZASOWY
01 październik 2016 – 30 czerwiec 2017
CELE OGÓLNE
-Orientacja przestrzenna, czyli kształtowanie umiejętności, które pozwolą dziecku dobrze orientować się w przestrzeni i rozmawiać o tym, co się wokół niego dzieje; posługiwanie się umownymi znakami(np. w zabawach tropiących).
- Rytmy i symetrie – czyli rozwijanie umiejętności skupiania uwagi na prawidłowościach i korzystania z nich w różnych sytuacjach;
- Układanie i rozwiązywanie zadań arytmetycznych – doskonalenie umiejętności rachunkowych dzieci;
-Zapisywanie czynności matematycznych znakami (,- ,=,+,)- zgodnie z możliwościami dzieci;
- Tworzenie ciągów liczbowych, rozumienie pojęcia parzysty, nieparzysty;
- Konstruowanie gier przez dzieci – hartowanie odporności emocjonalnej i rozwijanie zdolności do wysiłku umysłowego: gry-opowiadania, gry z czynnościami matematycznymi (doliczania, odliczanie);
- Klasyfikacja – czyli wspomaganie rozwoju czynności umysłowych potrzebnych do tworzenia pojęć (wprowadzenie dzieci do zadań o zbiorach i ich elementach – segregowanie);
- Intuicje geometryczne(zapoznanie także z figurami przestrzennymi );
CELE SZCZEGÓŁOWE
Dziecko:
- twórczo podchodzi do problemów pojawiających się w zabawach;
-poszukuje odpowiedzi na nurtujące je pytania, problemy, z łatwością rozwiązuje zagadki logiczne;
-dokonuje analizy , syntezy, porównania i klasyfikacji spostrzeganych przedmiotów;
- dostrzega zależność między skutkiem a przyczyną;
- posługuje się określeniami dotyczącymi położenia przedmiotów w przestrzeni(kierunki świata);
- prawidłowo posługuje się liczebnikam;
-wykorzystuje w zabawach różne figury geometryczne;
-rozumie znaczenie matematyki w życiu codziennym;
SPOSÓB REALIZACJI
Innowacja będzie prowadzona ze wszystkimi dziećmi z gr. IV i V w czasie nie objętym podstawą programową. Planowane jest 14 spotkań posegregowanych tematycznie na przestrzeni roku szkolnego 2016/2017.
METODY I FORMY
Czynne:
- metoda ćwiczeń :gry i zabawy matematyczne, ćwiczenia ułatwiające zapamiętywanie nowych pojęć;
- metoda zadań stawianych dzieciom;
Słowne:
- przekaz słowny nauczyciela;
- zagadki, rebusy, instrukcje słowne;
Percepcyjne:
- obserwacja, szyfrowanie,
- gry i zabawy ruchowo-dydaktyczne;
Zależnie od rodzaju działania wykorzystane zostaną formy indywidualnej pracy, działań w małych zespołach oraz z całą grupą.
OCZEKIWANE EFEKTY
Dziecko :
- potrafi poruszać się zgodnie z zakodowaną instrukcją;
- zna i nazywa kierunki świata;
- zna pojęcie pieniądza(rozróżnia monety i banknoty);
- wie jak powstają pieniądze(wycieczka do mennicy), rozumie ich zastosowanie w życiu codziennym;
-potrafi skonstruować własną grę z prawidłami;
- posiada umiejętność gry w warcaby i inne;
- zna zastosowanie i umie skonstruować wiatrowskaz, wiatromierz i deszczomierz;
-zna niektóre nietypowe budowle na świecie i umie kojarzyć je z figurami przestrzennymi;
- umie ułożyć zadanie do podanej formuły matematycznej i rozwiązać proste zadanie tekstowe;
- wie co to jest symetria i rytm i potrafi je odnaleźć w otoczeniu;
- umie pracować w zespole;
- potrafi pokonywać trudności i odczuwa satysfakcję z odniesionego sukcesu swojego i kolegów;
ŚRODKI, MATERIAŁY, SPRZĘT
Baza dydaktyczna przedszkola pozwala na wykorzystanie posiadanych materiałów dydaktycznych potrzebnych do zrealizowania jej treści. Przedszkole zapewnia właściwe warunki lokalowe. Placówka posiada dostęp do Internetu i niezbędny sprzęt komputerowy. Zamierzamy skorzystać z tablicy interaktywnej w zaprzyjaźnionym gimnazjum przy realizacji wybranej tematyki.
Ewentualne potrzebne materiały będą zakupione z funduszy Rady Rodziców lub sporządzone własnoręcznie.
SPRZYMIERZEŃCY
Dyrektor przedszkola, rodzice, dyrektor Gimnazjum nr 2 w Pionkach, nauczyciel informatyki lub matematyki, personel obsługowy w przedszkolu, inne nauczycielki z placówki.
SPOSOBY OCENY
- opinie dzieci i rodziców;
- obserwacja zainteresowania wychowanków;
EWALUACJA
Efekty będą weryfikowane w sposób wielostopniowy. Przede wszystkim jako systematyczna analiza postępów dziecka na każdym zajęciu, poprzez obserwację dziecka i jego wytworów.Po każdym zajęciu dzieci będą miały możliwość określenia swojego stopnia zadowolenia. Osiągnięcia dzieci będą przedstawiane podczas zebrań grupowych. Na zakończenie przewidziano ankietę dla rodziców.
ZAKRES TREŚCI I HARMONOGRAM
PAŹDZIERNIK
1.Pieniądze- jednostka monetarna Polski i w Europie.
-skąd się wzięły pieniądze
- rozmienianie pieniędzy(liczymy do 10)
- zakupy
2.Wycieczka do Mennicy w Warszawie
LISTOPAD
1.Matematyczna Stacja Badawcza
- historia wybranych gier
- stanowiska do różnych gier
2.Gra z kością- konstruowanie
GRUDZIEŃ
1.Warcaby i domino – zapoznanie z prawidłami
- różne warcaby i domina
-konstrukcja planszy warcabowej i domina liczbowego(wybór zespołów)
- gra w parach
STYCZEŃ
1.Tangram
- tangramowe ZOO
2.Ciekawe budowle świata- figury przestrzenne
-poznanie np. ostrosłupa i wykonanie makiety wg.instrukcji
LUTY
1.W poszukiwaniu symetrii i rytmu(litery, cyfry, owady, budynki, obrazy)
- Tworzenie obiektów z wykorzystaniem symetrii lustrzanej(mandale, wycinanki)
- tworzenie rytmów
- korzystanie z tablicy interaktywnej w Gimnazjum nr 2 w Pionkach
MARZEC
1.Matematyka w obserwacjach przyrodniczych
-konstruowanie wiatrowskazu(cztery strony świata, róża wiatrów, kompas),
- konstruowanie deszczomierza i wiatromierza.
2.Zadania z tekstem
- rozwiązywanie, układanie, zapisywanie rozwiązań.
KWIECIEŃ
1.Kodowanie informacji
- labirynty w mitologii i historii
- poruszanie się wg. zakodowanej instrukcji
MAJ
1.Zabawy tropiące(podchody)
- wykorzystanie łamigłówek, rebusów z wykorzystaniem kodowania i formuł matematycznych, szyfrowania(ciekawostka nt. enigmy)
2.Zabawy z liczbami
- liczby parzyste i nieparzyste, tworzenie prostych ciągów liczbowych
CZERWIEC
1.Konkurs logiczno- matematyczny
- podsumowanie zdobytych umiejętności.